Pogled



Autor: vlč. Andrija Vrane

Tako nam bude važno kako tko na nas gleda. Ima, naime, u pogledu nešto čudesno! A što to? Pa to, što je pogled prozor! A kroz prozor možemo pogledati unutra i van. Tako kroz pogled vidimo u dušu. Pa nam pogled omogućuje vidjeti u njoj radost ili žalost, tugu ili veselje, ljubav ili mržnju, strah ili nadu. Pogled puno toga kaže: Ne kaže li se da se na prvi pogled i zaljubimo?

Kad se Krist obraćao ljudima, on bi im se osobno obraćao,i to pogledom popratio. Kad propovijedam, ne mogu gledati u pod ili samo u papir! Dok sam bio manji, sjećam se kako se u crkvi molila molitvica: 'Božje oko svuda gleda, sakrit' mu se ništa ne da'. Čini mi se da je iz tog pogleda izlazila prijetnja: Pazi se! Ako sagriješiš, vidi te, kaznit će te! Takav pogled ličio je na policajca koji kroz kameru prati koliko vozim i – ako prekoračim dozvoljenu brzinu – slijedi kazna. Možda su se i zato ljudi počeli skrivati i odlaziti iz crkve, tako da većinom imamo sada u crkvi starije osobe i djecu. Reče pokojni biskup Culej: Ako tako nastavimo, imat ćemo u Crkvi staračke domove i dječje vrtiće.

No, pogled kakav je Isus uputio bogatom mladiću, u 10. poglavlju Markovog evanđelja, bio je drugačiji. Isus ga pogleda i zavoli. I rekne mu: Idi za mnom. No, mladićev se pogled smrknuo – jer je konstatirao svoju nemoć, svoju ovisnost o svom imanju. A Isus uzdahnu: Kako će teško imućnici ući u kraljevstvo Božje!

Isus je i Judu pogledao – i to u času izdaje. Kakav bismo tu očekivali pogled! Nije Isus rekao 'Izdajico'! Rekao mu je: 'Prijatelju!' I tako je mislio. Isus, naime, zna lučiti čovjeka od njegova djela. Ne slaže se s grijehom, ali ljubi grešnika. I Judi je tada htio posvijestiti tko je on za njega i za koga ga drži – i zato ga je oslovio s 'prijatelju!'. Ali, vjerojatno – lažni ponos nije Judi dao – da prihvati ponuđenu šansu – i završio je na vješalima.

Isus je pogledao i Petra – također u času zatajenja – pred služavkom i stražarima; u času kad ga se odrekao: 'Ne poznam ga!' – i to uz zakletvu. Upravo su tad vodili Isusa uz njih Herodu i Isus pogleda Petra.
Primijetio je Petar taj pogled, ali u njemu nije vidio osudu, nego razumijevanje i samilost. Iziđe Petar iz dvora i gorko zaplače. Nisu im se više pogledi sreli do trećeg dana, kad opet Isus potraži Petra, kod njegovih lađa, dok je bio u radnom odijelu na poslu! I upravi mu pogled! Ne s pitanjem: kako si to mogao učiniti? Pa zar i ti?, ta rekao si 'Ako te i svi ostave – ja neću!' Nije bilo takvih pitanja, nego: 'Ljubiš li me?' Petar se osjećao prihvaćenim – i odgovorio: Ti znaš sve, ti znaš da te ljubim. (Drugi znaju tek nešto – i to ono vanjsko) I Isus mu daje povjerenje da pase njegove ovce, stado, slika je to za narod.

Kad sam ja trebao postati svećenik, mene su pitali vjerujem li i ako da, da potpišem obrazac Vjerovanja. A mislim da bi bilo važnije da su me pitali ljubim li – pa da se na temelju toga dade ovlast pasti ovce, biti pastirom. Trebalo mi je neko vrijeme da shvatim da je u riječi 'vjerovati' skriveno srce. Naime, latinski se za vjerovati kaže credere, a to pak dolazi od 'cor dare'; tako da vjerovati u biti znači srce dati, predati se, a to je i bit ljubavi.

Mogao sam to iskusiti, kad sam kao mladi svećenik došao u Oborovo, i tamo pod istim krovom u župnom stanu živio s napuštenom Caritasovom djecom. U njihovom pogledu često sam doživljavao Božji pogled koji bi me uvijek podigao! I tako smo naučili gledati se!






Popular Posts